Of je nu gasten thuis gaat ontvangen of je een eigen horecazaak hebt, (of voor een dergelijke zaak werkt) in al deze verschillende gevallen zal je tot de vaststelling komen dat een goede gastvrijheid van cruciaal belang is. Wanneer een gast een goed gevoel heeft kan dat bijvoorbeeld zorgen voor een terugkerende klant. Valt het eerste bezoek aan je horecazaak tegen? Dan bestaat het risico dat je de gast in kwestie niet snel meer terug zal zien. Voor veel mensen is het niet helemaal duidelijk wat het meest optimale antwoord nu precies is op de vraag “wat is gastvrijheid”. Deze vraag gaan wij voor jou beantwoorden in dit interessante artikel.
In dit artikel:
Zorg voor een aangename ontvangst van je gasten
De eerste indruk waarvan sprake is, is er vaak één die voor altijd blijft hangen. Dat is zo in de liefde, maar het is tevens een belangrijk gegeven voor wat de gastvrijheid in een horecazaak betreft. Dit betekent concreet dat een warme, aangename ontvangst zeer belangrijk is. Je moet de gast vanaf het eerste moment de indruk geven dat je van plan bent om hem of haar zo’n aangenaam mogelijke tijd aan te bieden. Bovendien kan ook een glimlach wonderen doen. Heb je een mindere dag? Zorg er dan voor dat dit niet meteen afstraalt op de gasten die je gaat ontvangen. Dit is ook meteen één van de eerste punten die benadrukt worden tijdens een gastvrijheid training.
Gastvrij zijn betekent een persoonlijke aanpak hanteren
Wat is gastvrijheid nu eigenlijk in de basis echt? In eerste instantie is het op het vlak van gastvrijheid in de horeca zo dat je er goed aan doet om een persoonlijke benadering te hanteren. Vraag bijvoorbeeld aan de gasten hoe hun dag is. Tussendoor ook even vragen of alles naar wens is en of er mogelijks nog iets extra’s moet zijn kan eveneens interessant zijn. Dit alles geeft de gast het gevoel dat er alles aan wordt gedaan om zo optimaal mogelijk aan diens wensen en verwachtingen tegemoet te kunnen komen. Loopt het dan op een zeker moment even fout? Dan zal je naar alle waarschijnlijkheid ook op veel meer begrip kunnen rekenen van de gast in kwestie.
Tracht de verwachtingen te overtreffen
Het is niet correct om te stellen dat er zoiets bestaat als een concreet en honderd procent correcte definitie van wat gastvrijheid nu precies is. Wanneer je een gastvrijheidstraining gaat volgen wordt dit ook vaak benadrukt. Het is perfect mogelijk om in grote lijnen je eigen invulling te geven aan wat gastvrijheid nu precies inhoudt. Dit gezegd hebbende zijn er wel verschillende zaken waarvan in de praktijk reeds uitgebreid werd aangetoond dat ze een optimale gastvrijheid mogelijk maken.
Eerder op deze pagina zijn er reeds verschillende van deze zaken aangehaald. Deze zijn echter zeker nog niet alles. Wat bovendien namelijk ook te denken van het proberen overtreffen van de verwachtingen. Nog steeds wordt er te vaak gesteld dat het inlossen van de vooropgestelde verwachtingen gelijk staat aan het verschaffen van een optimale klantvriendelijkheid. Dat is niet correct. Wil je echt gastvrij zijn en bijgevolg ook een onvergetelijke indruk nalaten bij je gasten? Dan zal je tot de vaststelling komen dat de verwachtingen overtreffen vooral van belang is.
Wees aandachtig voor mogelijke problemen of ontevredenheden
Het creëren van een goede eerste indruk is zoals eerder reeds aangehaald van cruciaal belang wanneer je gastvrij wil zijn. Dit gezegd hebbende spreekt het voor zich dat het hier niet bij mag blijven. Wat is gastvrijheid in de horeca? Dat is continue aandachtig zijn voor de wensen en tevens ook de noden van de gasten. Lege glazen en lege borden moeten zo snel mogelijk “opgelost” worden. Gastvrij zijn kan in de praktijk best vermoeiend zijn. Je moet immers continue de ogen en oren goed openhouden. Slaag je daarin? Dan zal je echter tot de vaststelling komen dat de voldoening achteraf des te groter zal zijn. Beschikken over een goed gebalanceerd team in je horecazaak kan ervoor zorgen dat dit een stuk eenvoudiger voor mekaar te krijgen is.
Ook een positieve laatste indruk is voor je gastvrijheid erg belangrijk
Gastvrijheid is iets wat je van begin tot eind moet uitstralen. Dit begint dus met andere woorden bij het verwelkomen van de gasten en eindigt op het ogenblik dat ze de horecazaak terug verlaten. Hoe belangrijk de eerste indruk ook mag zijn, de laatste indruk is zo mogelijks nog belangrijker. Dan heeft de gast immers al een complete ervaring meegemaakt in de horecazaak waardoor hij zich een finaal beeld zal vormen. Het is dat finale beeld dat er uiteindelijk voor zal zorgen of gasten nog terug zullen keren naar je zaak en bijvoorbeeld zullen overwegen om een positieve recensie te schrijven of niet. In ieder geval, hou je rekening met de tips over gastvrijheid die we hebben gegeven op deze pagina? Dan kom je ongetwijfeld al een behoorlijk eind!
No Comment! Be the first one.